„Energia két keréken” – mobilitás témaút kialakítása Zala megyében

A Göcsej-Hegyhát LEADER Egyesület a Népi Mesterségek Műhelye Egyesület együttműködésével, Zala Megyei Fejlesztési Nonprofit Kft. koordinálásával „Energia két keréken- mobilitás témaút kialakítása Zala megyében” projekt információs nyílt nap rendezvényére egyesületünk is meghívást kapott. A rendezvényt 2015. május 23-án Nagypáliban Megújuló Energiaforrások Innovációs Ökocentrumában tartották, ahol szakmai előadásokkal várták az egybegyűlteket. A projekt egyik célja és egy zöld témaút kialakítása, elektromos kerékpár kölcsönzési promóciós hálózatot kiépítésével, mely keretében a térségbe látogató turisták az elektromos kerékpár újdonságtartalmát élvezve látogathatják meg a témaút nevezetességeit, megfelelő programot biztosítva egy egész család számára.


Az előadások témája a megújuló energiák közlekedési célú használatáról szólt, amely során bemutatták az elektromos autók és elektromos kerékpárok működési elvét. Ezen túl tájékoztatást kaptunk a BÜKK – MAK LEADER területén megvalósuló „1 Falu – 1 MW” (megawatt) programról, illetve a decentralizált megújuló energia hasznosításával történő zéró emissziós elektromos közlekedés fejlesztésről.


Prof. dr. Nagy József, aki többek között a DE MÉK kihelyezett Megújuló Energiaforrás Tanszék Vezetője és az MTA Energiatudományi Központ laboratóriumának vezetője nagyon érdekes előadást tartott, arról, hogy egy kistérség az összefogás erejével hogyan tudja magát részben vagy egészben függetleníteni az energiaszolgáltatóktól. A legérdekesebb az volt benne, hogy nem egy nyugati utópiáról, hanem egy ma Magyarországon működő kistérségről beszélt, és mutatta be azon lehetőségeket, amellyel bárki élhet. Nagy György, a Magyar Villanyautó Klub alapítója, e-mobilitás szakértő látványos módon szemléltette az elektromos járművek kialakulását és fejlődését. Sebestyén István, a Magyar Villanyautó Klub főtitkára, az E-Verda Kft. ügyvezetője az elektromos autók előnyre hívta fel a figyelmet. Továbbá az elektromos autók elérhetőségéről tájékoztatta a résztvevőket. Összehasonlításra hívta fel a figyelmet a belsőégésű motorral szerelt járművek ára és fenntartása valamint az elektromos járművek ára és azok fenntartási költsége viszonylatában.


Visszakanyarodva a projekt nevében is megfogalmazott célok megvalósításához. Elmondható, hogy a témaút két végén Nagypáliban és Szalafőn is hat elektromos kerékpár áll rendelkezésre, amelyeket ott lehet átvenni és átadni is. Korábban úgy gondoltam, hogy csak lusta ember vesz magának elektromos biciklit, mert nem akar tekerni, de valamiért mégis a bringát választotta. Az évek során ez a véleményem jelentősen megváltozott igenis van létjogosultsága az elektromos kerékpároknak. Ezt a véleményem az előadásokon hallottak csak megerősítették.


Környezetkímélő módon tud kirándulni bárki olyan helyeken is, amit eddig nem is gondolt volna. Itt gondolhatunk
- a hobbi kerékpárosról, néha-néha biciklizik egy keveset, de nem érzi magát felkészülve egy nagyobb túrára,
- gyermekről, akik egy nagyobb kiránduláson is tudják tartani a tempót szüleikkel,
- és nem szabad kihagyni a szépkorban lévőket sem, ennek segítségével a fiatalabb túra társakkal tudja tartani a tempót az útvonalak teljes hosszán. 


A program végén a résztvevők kipróbálhatták az elektromos kerékpárt. A közhiedelemmel és az én elgondolásommal ellentétben az elektromos bicikli nem dolgozik helyettünk. Szoros kapcsolat van a kerékpáros és a bringa között, amennyiben nem tekerjük a pedált nem segít a motor. Viszont, ha tekerjük a biciklit mi magunk határozhatjuk meg, hogy mekkora segítségre van szükségünk és ennek tükrében dolgozik velünk közösen az elektromotor.

Tehát mostantól nincs kifogás!
Mindenki nyeregbe és irány a szép magyar táj!

 

Szabó Balázs
Zalai Teker(g)ök
elnöke