Szakmai beszámoló

A Zalai Teker(g)ők Kerékpáros Sport és Túra Egyesület támogatási kérelmet nyújtott be a Göcsej-Zala mente Leader Egyesület - Komplex térségi és tematikus szolgáltatások fejlesztése- Bakancsos és/vagy kerékpáros túraútvonalak szolgáltatás kialakítása, vagy meglévő szolgáltatás továbbfejlesztése című felhívásra című, VP6-19.2.1.-39-4-17 kódszámú felhívásra. A támogatási kérelem benyújtása 2018. október 08., iratazonosító száma 1949101922.

A beadott támogatási kérelem 4 db elektromos rásegítésű kerékpár beszerzését, illetve marketingtevékenység, projektmenedzsment és kötelező nyilvánosság biztosítását tartalmazta.

Az egyesület székhelye 8985 Becsvölgye, Petőfi Sándor utca 75. Az egyesület szolgáltatásai: szervezett gyalogos és kerékpáros túrák vezetése, a túrázáshoz szükséges eszközök, pl. nordic-walking botok, kerékpárok kölcsönzése. A szolgáltatásainkat kívántuk az elektromos kerékpárok kölcsönzésével bővíteni. Így a kevésbé sportos, illetve hátrányos helyzetű sporttársak is tudnak jönni túrázni.

A támogatási kérelem hiánypótlása 2019.05.15. napján megtörtént. A támogatási kérelemnek helyt adó határozatot 2020.03.12. napján vettük át. A támogatói okirat iratazonosítója 3032876658.

A támogatási okirat kézhezvételét követően 2020 márciusában megrendeltük a kérelemben szereplő eszközöket a legkedvezőbb ajánlatot adó beszállítótól. A megrendelt eszközök leszállításra kerültek 2020. május 11. napján.

A beruházás helyszíne 8985 Becsvölgye, Petőfi Sándor utca 75. A beruházás bruttó értéke 1.284.998,- Ft, a szükséges önerő 321.251,- Ft volt. A számított támogatás összege 963.747,- Ft.

A projekt eredményei, hatékonysága: a fejlesztés során beszerzésre került 4 db elektromos rásegítésű kerékpár. Az eszközök segítségével új szolgáltatás nyújtására nyílt lehetőség a településen és a környéken. Az egyesület a tervezett elektromos kerékpárok kedvezményes/térítésmentes kölcsönzésével a sportolással kívánja megismertetni a hátrányos helyzetben lévő embereket. A kerékpárok biztosítása mellett vezetett túrákat is szervezünk szakképzett túravezető vezetésével, ahol mindenkit szívesen látunk. A kerékpárok kedvezményes /térítésmentes biztosításával olyan célcsoport is igénybe vehetik az új szolgáltatásunkat, akik ezt eddig egészségi vagy anyagi helyzetük miatt nem tehették meg.

A projekt részeként sor került a kötelezően előírt tájékoztatás és nyilvánosság biztosítására is.

Tisztelettel: Szabó Balázs elnök

Becsvölgye, 2020. november 30.

A MenDan Magic Spa & Wellness Hotel megbízásából négy napos kerékpártúrát vezettünk aktív pihenést választó vendégeik számára. Négy nap alatt bringáról mutattuk be a környék látványosságait.

Zalakarosról mindenkinek a termálfürdő és a Kis-Balaton jut eszébe, ezért adott volt az első nap útvonala és körbetekertük a Kis-Balatont. Zalakomár felé indulva Balatonmagyaródon át közelítettük meg a Kányavári-szigetet. A falvakon át gurulva gyönyörködhettünk a házak homlokzatát díszítő népi motívumokban. A szigethez érve asszonyok rendezgették a termelői piacon a portékáikat. A látogatók kézzel készített befőttek és savanyúságok széles kínálatából válogathattak. A bringákat a parton hagyva, az impozáns hídon keresztül, gyalogosan jártuk körbe a Balaton-felvidéki Nemzetei Park eme gyöngyszemét. Szerencsénkre vadkacsák, kócsagok és más védett madarakkal is találkoztunk. A sziget közepén épített kilátóból áttekinthettük a Kis-Balaton teljes területét. A zöldellő földnyelvek által szabdalt vízfelület és a környékre jellemző csend nyugtatóan hat a kirándulókra. Nagyon jó hely egy kis elvonulásra, gondolkodásra vagy csak egyszerűen pihenésre.

Utunkat folytatva észak felé indultunk a kerékpárúton, ahol elértük a Zala-folyó gátját, amely biztosítja víz megtartását, ezzel együtt a táj ökológiáját. Ezt követően a folyó egykori mára már csak csatornává vált ágának partján vezet az út egészen a Zalavári-töltésig.

Zalaszabar faluközpontjában csodálatos virágkompozícióval örvendeztetik meg a lakókat és az arra járókat. Rövid pillantás után gurultunk is tovább Nagyradára, majd Garaboncra.

Rövid, 40 kilométeres túránk nem sokkal dél után célba ért, így a bringások át tudták még adni magukat a termálvíz jótékony hatásainak.

Következő túránk a Balatonhoz vezetett. A már ismert irányba indultunk el, de Balatonmagyaród előtt Kápolnapuszta felé kanyarodtunk és a Bivalyrezervátumon keresztül fokozottan védett területen át (igaz murvás) kerékpárúton tekertünk Vörsig. A rezervátumban testközelből megnéztük a bivalyok élőhelyét és ezen kívül a legelők egyik fokozottan védett rágcsálóját, az ürgét. A jó időnek köszönhetően sok ürge süttette magát a napon, így nem kellett várni rájuk, hogy előbújjanak üregeikből. Folyamatosan nádas és a Kis-Balaton II-es ütemét képező csatornák követték minden egyes tekerésünk. Az Árpád-kori településre érve rövid időre megálltunk Szent Márton tiszteletére emelt műemléki védettséget élvező római katolikus templom tövében. Egy kis pihenő után felkerekedtünk és máris Balatonszentgyörgyön voltunk. Balatonberénynél értük el a Balatont és a délipart Fonyódig tartó szakaszát tűztük ki célként ezen a napon. Balatonmáriafürdőre dél környékén értünk, ahol a már jól ismert étteremben elfogyasztottuk ebédünket. A partot követve nyaralók között haladtunk Balatonfenyvesen át Fonyódig, ahol busz várta a túrázókat. Utánfutóra tettük a kerékpárokat és így utaztunk vissza Zalakarosra.

Harmadik napunkat ott folytattuk, ahol az előzőt befejeztük. A bringák a speciális utánfutóban, mi pedig a kényelmes busszal utaztunk Fonyódig. A túra viszont Badacsonyból indult, ezért a Balatonon áthajózva mentünk a túlpartra. Ott bringára pattantunk és átkerekeztünk Keszthelyre. Bejártuk a Badacsony szőlővel telepített déli lankáit, Szigliget félszigetét és a Balatongyörök Gyenesdiás közötti nádasokkal tagolt üdülő övezeteit. Keszthelyen a mólónál készítettünk egy fotót Erzsébet királynő (Sissy) szobránál, majd a Fő térre tekertünk.

A sétálóutcán keresztül jutottunk be a Festetics-kastély parkjába. Ott gyönyörködhettünk a szökőkútban és a mesterien kialakított park színpompás virágaiban.

A kerékpárúton haladva Hévíz felé vettük az irányt. Utunk során áthaladtunk a tó körül telepített véderdőn, amelyben az egyik legkülönlegesebb növény a mocsári ciprus is megtalálható. A tó körbetekerése és a településsel való ismerkedés után Alsópáhokon keresztül indultunk Sármellékre. Ezt követően az első nap már bejárt Zalavár – Zalaszabar – Zalakaros útvonalon kerekeztünk vissza a MenDan Hotelhez.

A szépen felújított Nagykanizsa megér egy napot, ezért a negyedik nap úti céljaként az előbb említett várost választottuk. Igaz az időjárás nem engedte, hogy egy teljes kört tegyünk, amely Galambok – Nagykanizsa – Kilimán – Zalaszabar – Zalakaros kört jelentette volna, de így is tartalmas programot tudhattunk magunk mögött. A hullámos Galambok – Kisrécse – Nagyrécse útvonalon átvergődve, jól esett megpihenni a Csónakázó-tónál. A város jól kiépített kerékpárútjait végigjárva érkeztünk meg a központjába, az Erzsébet-térre. A felújításnak köszönhetően egy kis ékszerdobozzá alakult a tér, amit túratársaink is megerősítettek. Sajnos az időjárás megakadályozta a további városlátogatást, így visszatekertünk Zalakarosra.

A Jó Isten segítette utunkat, mert a hotelhoz érve még adott annyi időt a felhőszakadás előtt, hogy elköszönjünk útitársainktól és kerékpárjainkat felrögzítsük az autóra.

Egy jó csapattal, gyorsan eltelt ez a négy nap!

További képekért kattintson ide!

A Göcsej-Hegyhát LEADER Egyesület a Népi Mesterségek Műhelye Egyesület együttműködésével, Zala Megyei Fejlesztési Nonprofit Kft. koordinálásával „Energia két keréken- mobilitás témaút kialakítása Zala megyében” projekt információs nyílt nap rendezvényére egyesületünk is meghívást kapott. A rendezvényt 2015. május 23-án Nagypáliban Megújuló Energiaforrások Innovációs Ökocentrumában tartották, ahol szakmai előadásokkal várták az egybegyűlteket. A projekt egyik célja és egy zöld témaút kialakítása, elektromos kerékpár kölcsönzési promóciós hálózatot kiépítésével, mely keretében a térségbe látogató turisták az elektromos kerékpár újdonságtartalmát élvezve látogathatják meg a témaút nevezetességeit, megfelelő programot biztosítva egy egész család számára.

Az előadások témája a megújuló energiák közlekedési célú használatáról szólt, amely során bemutatták az elektromos autók és elektromos kerékpárok működési elvét. Ezen túl tájékoztatást kaptunk a BÜKK – MAK LEADER területén megvalósuló „1 Falu – 1 MW” (megawatt) programról, illetve a decentralizált megújuló energia hasznosításával történő zéró emissziós elektromos közlekedés fejlesztésről.

Prof. dr. Nagy József, aki többek között a DE MÉK kihelyezett Megújuló Energiaforrás Tanszék Vezetője és az MTA Energiatudományi Központ laboratóriumának vezetője nagyon érdekes előadást tartott, arról, hogy egy kistérség az összefogás erejével hogyan tudja magát részben vagy egészben függetleníteni az energiaszolgáltatóktól. A legérdekesebb az volt benne, hogy nem egy nyugati utópiáról, hanem egy ma Magyarországon működő kistérségről beszélt, és mutatta be azon lehetőségeket, amellyel bárki élhet. Nagy György, a Magyar Villanyautó Klub alapítója, e-mobilitás szakértő látványos módon szemléltette az elektromos járművek kialakulását és fejlődését. Sebestyén István, a Magyar Villanyautó Klub főtitkára, az E-Verda Kft. ügyvezetője az elektromos autók előnyre hívta fel a figyelmet. Továbbá az elektromos autók elérhetőségéről tájékoztatta a résztvevőket. Összehasonlításra hívta fel a figyelmet a belsőégésű motorral szerelt járművek ára és fenntartása valamint az elektromos járművek ára és azok fenntartási költsége viszonylatában.

Visszakanyarodva a projekt nevében is megfogalmazott célok megvalósításához. Elmondható, hogy a témaút két végén Nagypáliban és Szalafőn is hat elektromos kerékpár áll rendelkezésre, amelyeket ott lehet átvenni és átadni is. Korábban úgy gondoltam, hogy csak lusta ember vesz magának elektromos biciklit, mert nem akar tekerni, de valamiért mégis a bringát választotta. Az évek során ez a véleményem jelentősen megváltozott igenis van létjogosultsága az elektromos kerékpároknak. Ezt a véleményem az előadásokon hallottak csak megerősítették.

Környezetkímélő módon tud kirándulni bárki olyan helyeken is, amit eddig nem is gondolt volna. Itt gondolhatunk
- a hobbi kerékpárosról, néha-néha biciklizik egy keveset, de nem érzi magát felkészülve egy nagyobb túrára,
- gyermekről, akik egy nagyobb kiránduláson is tudják tartani a tempót szüleikkel,
- és nem szabad kihagyni a szépkorban lévőket sem, ennek segítségével a fiatalabb túra társakkal tudja tartani a tempót az útvonalak teljes hosszán.

A program végén a résztvevők kipróbálhatták az elektromos kerékpárt. A közhiedelemmel és az én elgondolásommal ellentétben az elektromos bicikli nem dolgozik helyettünk. Szoros kapcsolat van a kerékpáros és a bringa között, amennyiben nem tekerjük a pedált nem segít a motor. Viszont, ha tekerjük a biciklit mi magunk határozhatjuk meg, hogy mekkora segítségre van szükségünk és ennek tükrében dolgozik velünk közösen az elektromotor.

Tehát mostantól nincs kifogás!
Mindenki nyeregbe és irány a szép magyar táj!

Szabó Balázs
Zalai Teker(g)ök
elnöke

restart fesztival logo

Zalai Teker(g)ők szervezésében díjmentes vezetett kerékpáros, és gyalogos túrák a RESTART Fesztiválon.